Dane Głównego Urząd Statystycznego z roku 2008 stanowiły, że w Polsce zarejestrowanych było 16 079 583 samochodów, z czego wśród nich było aż 68% aut, które rocznikowo liczyły sobie już ponad 11 lat. Nadmieniam ten fakt, gdyż 20 stycznia 2005 roku nastąpiła implementacja unijnej dyrektywy 2006/53/WE, która stanowi przepisy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Niestety, w dalszym ciągu ustawa ta w Polsce należy do ustaw ’’martwych’’, a złomowanie aut nie odbywa się w sposób właściwy.
Trafiające na auto złom samochody, nie nadające się już do użytku, zawierają niezliczoną ilość materiałów szkodliwych dla środowiska naturalnego, takich jak tworzywa sztuczne, akumulatory, szkło, płyny i oleje itp. Tymczasem, w myśl wyżej wymienionej dyrektywy unijnej od 2006 roku na auto złom maksymalnie może trafić 15% masy złomowanego auta, a po roku 2015, już tylko jego 5%.
Jego elementy w postaci wspomnianych już tworzyw sztucznych, akumulatorów, szkła i płynów eksploatacyjnych powinna zostać poddana recyklingowi. W Polsce niestety wciąż tak się nie dzieje, gdyż według danych ekspertów monitorujących proces złomowania aut w Polsce, z ponad miliona samochodów wycofanych z eksploatacji w roku 2009,do właściwego ich demontażu, czyli do specjalistycznych stacji trafiło raptem ok. 250 tys. aut. Czyli pozostałe 750 tys. w sposób niekontrolowany trafiło na auto złom, gdzie ich demontaż nie odbywa się zgodnie z obowiązującymi procedurami. Tak ważne jest właśnie z racji ochrony środowiska i przestrzegania przepisów uświadomienie osobom wycofującym swe wyeksploatowane samochody z użytku, iż należy to czynić poprzez profesjonalne stacje demontażu aut, które rangę problemu starają się uwypuklić chociażby poprzez akcje typu ’Złomowanie Kraków’, zachęcając w nich mieszkańców Grodu Kraka do właściwego procesu wycofywania swych aut z użytku. Z pożytkiem dla gospodarki, środowiska i otaczającego nas krajobrazu, z którym na co dzień obcujemy. Odpowiednia świadomość zaszczepiana już w śród młodych mieszkańców naszego kraju, pozwoli nam w przyszłości uniknąć niekontrolowanego zanieczyszczenia środowiska i problemów z tym związanych, a dodatkowo w sposób istotny wpłynie na koszty utylizacji i procesy związane z odzyskiwaniem części do aut i elementów nadających się jeszcze do wykorzystania.
© 2011 – 2015, cubus. wszelkie prawa zastrzeżone publikacja z www.proviper.pl